„Sukces w życiu nie zależy tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami" - Daniel Goleman
Innowacja pedagogiczna pt. „Emocje – moja SUPERMOC” była realizowana w przedszkolu w okresie od października do lutego. Celem innowacji było wsparcie dzieci w poznawaniu i rozumieniu własnych emocji oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nimi w sposób konstruktywny. Projekt skierowany był do dzieci z grupy V (5-6-latki) oraz grupy VI (6-latki).
Zdjęcia z realizacji innowacji „Emocje – moja SUPERMOC”
Innowacja miała na celu rozwój społeczno-emocjonalny dzieci, wzmocnienie ich umiejętności komunikacyjnych oraz zwiększenie poczucia pewności siebie. Tworzyliśmy prace plastyczne indywidualne bądź w zespołach, ukazujące ludzkie emocje, czyjeś marzenia bądź sposoby jak sobie poradzić z różnymi lękami czy złością. Najbardziej dzieciom podobała się książka „Kolorowy potwór” Anny Llenas, w której spotykamy tytułowego kolorowego potwora, któremu zrobił się bałagan w emocjach. Na szczęście z pomocą przychodzi mu mała dziewczynka, która proponuje zrobić porządek i poukładać emocje w odpowiednich pojemniczkach. I tak oto poznaliśmy z potworem żółtą radość, niebieski smutek, czerwoną złość i szary strach.
W październiku dzieci poznawały emocję, jaką jest złość. Rozpoczęliśmy nasze zajęcia od wysłuchania bajki pt. „O złości, agresji i czułości”, która w przystępny sposób przedstawiała te emocje. Dzieci miały okazję zastanowić się nad sytuacjami, które mogą wywoływać złość, a także nad tym, jak można ją wyrażać. Bajka stała się punktem wyjścia do dalszej dyskusji na temat emocji. Podczas zajęć rozmawialiśmy o tym, gdzie „mieszka” złość, czyli jakie sygnały w ciele mogą świadczyć o jej obecności. Dzieci z zainteresowaniem dzieliły się swoimi odczuciami i doświadczeniami, co przyczyniło się do lepszego zrozumienia tej emocji. Wspólnie z dziećmi zastanowiliśmy się, jakie są sprawdzone sposoby na radzenie sobie ze złością. Uczestnicy zaproponowali różne techniki, takie jak głębokie oddychanie, liczenie do dziesięciu czy rozmawianie o swoich uczuciach.
W listopadzie kontynuowaliśmy naszą przygodę z emocjami, skupiając się na radości. Celem zajęć było uświadomienie dzieciom, czym jest radość, jakie sytuacje mogą ją wywoływać oraz jak ważne jest dzielenie się radością z innymi. W ramach aktywności fizycznej zorganizowaliśmy zabawę „lustrzane emocje”. Dzieci tworzyły pary, a jedna osoba przedstawiała wyraz twarzy związany z radością, podczas gdy druga miała za zadanie odwzorować ten wyraz. Zabawa ta nie tylko rozwijała umiejętności naśladowania, ale również wprowadzała elementy zabawy i śmiechu, co sprzyjało radości.
W miesiącu grudniu w naszych grupach zerówkowych kontynuowaliśmy temat emocji, koncentrując się na napięciu oraz odpuszczaniu. Celem zajęć było nauczenie dzieci, jak rozpoznawać napięcie oraz jak skutecznie się relaksować i radzić sobie z trudnymi emocjami. Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania bajki mówiącej o napięciu i odpuszczaniu. Opowieść przybliżała dzieciom pojęcia związane z tymi emocjami, ukazując, jak napięcie wpływa na nasze samopoczucie oraz jak ważne jest umiejętne odpuszczanie. Najwięcej radości przyniosła dzieciom zabawa „Balonik uczuć”. Każde dziecko miało za zadanie namalować na nadmuchanym balonie, które towarzyszą mu w trudnych chwilach, na przykład wtedy, gdy ma zły dzień. Następnie wszyscy wspólnie puściliśmy balony w górę, symbolicznie odpuszczając swoje zmartwienia, złość i smutek. Ta aktywność dostarczyła dzieciom wiele radości i stała się ważnym krokiem w nauce radzenia sobie z emocjami. Zajęcia zakończyliśmy nauką świadomego oddychania. Uczyliśmy się prostych technik oddechowych, które pomagają zredukować napięcie i stres. Dzieci uczyły się, jak oddychać głęboko i spokojnie, co może być przydatne w trudnych momentach.
W styczniu skupiliśmy się na zrozumieniu i akceptacji oraz tolerancji. Celem zajęć było nauczenie dzieci, jak ważne jest akceptowanie różnorodności oraz dostrzeganie wyjątkowości każdego człowieka, niezależnie od jego cech zewnętrznych. Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania bajki poruszającej temat nietolerancji. Opowieść ukazywała trudności, jakie niesie ze sobą brak akceptacji dla innych. Po rozmowie przeszliśmy do zabawy „Krąg przyjaźni”. Dzieci usiadły w kole i po kolei mówiły, co lubią w swoich przyjaciołach. Ta aktywność pozwoliła dzieciom dostrzec, jak ważne są relacje międzyludzkie oraz jak różnorodne mogą być cechy, które cenimy u innych. Uczyliśmy się, że wszyscy zasługują na akceptację i szacunek.
W ostatnim miesiącu realizacji innowacji pedagogicznej dzieci z naszej grupy zerówkowej miały okazję dowiedzieć się, czym jest rozczarowanie. Celem zajęć było zrozumienie tej emocji oraz znalezienie sposobów na radzenie sobie z nią i odganianie smutku. Zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania bajki, która poruszała temat rozczarowania. Opowieść ukazywała, jak czasami rzeczy nie idą zgodnie z naszymi oczekiwaniami i jak możemy czuć się z tego powodu smutni. Dzieci z uwagą słuchały bajki i z chęcią dzieliły się swoimi własnymi doświadczeniami związanymi z rozczarowaniem. Po wysłuchaniu bajki dzieci wspólnie zastanawiały się, jakie działania mogą pomóc w przezwyciężeniu smutku wywołanego rozczarowaniem.