
Przeprowadzona w klasie 3c innowacja pedagogiczna „Działamy, ponieważ czytamy” trwała 8 miesięcy. Głównym powodem opracowania innowacji z zakresu edukacji czytelniczej była potrzeba pokazania uczniom takiego sposobu wykorzystania znajomości treści lektur, który umożliwi im aktywne uczestnictwo w wielu przedsięwzięciach i bardziej zmotywuje ich do przyswajania wiedzy.
Zdjęcia z realizacji innowacji „Działamy, ponieważ czytamy”
Podczas realizacji zadań innowacyjnych stosowane były metody nauczania i uczenia się, oparte na działaniu praktycznym, które wspierały aktywność poznawczą uczniów i pobudzały ich kreatywność twórczą. Uczniowie pracowali indywidualnie i zespołowo, a efekty z pierwszych miesięcy publikowane były na stronie internetowej szkoły.
W ostatnich dwóch miesiącach w ramach działań innowacyjnych trzecioklasiści oceniali, jakie znaczenie ma praca weterynarza, na podstawie znajomości lektury Doktor Dolittle i jego zwierzęta. Następnie opisywali spotkanie doktora z chorymi małpkami oraz ćwiczyli umiejętności matematyczne poprzez rozwiązywanie zadań z treścią. Wiele radości dostarczyło omawianie fragmentu książki Kapelusz Pani Wrony, podczas którego uczniowie poznali znaczenie wyrazu „jarosz” oraz przygotowali w klasie pyszne i zdrowe koktajle owocowe. Kolejnym zadaniem było doskonalenie umiejętności redagowania podziękowań i życzeń w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia.
Ostatnim działaniem, podsumowującym innowację pedagogiczną było przeprowadzenie akcji „Czytanie na śniadanie”. Uczniowie klasy 3c odwiedzali przedszkolaków i prezentowali czytaną samodzielnie bajkę. Zachęcali też swoich kolegów i koleżanki do czytania książek. Czynili to za pomocą ułożonych przez siebie haseł reklamowych, promujących czytelnictwo, które wywiesili na korytarzu szkolnym.
Przeprowadzona innowacja pedagogiczna znacząco pobudziła zainteresowania czytelnicze. Uczniowie zaczęli postrzegać książki jako źródła informacji i inspiracji do podejmowania różnych działań. Samodzielne czytanie książek udoskonaliło umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz wpłynęło na zachowanie czujności ortograficznej. Podjęte formy pracy sprzyjały rozwojowi kreatywności, logicznego myślenia oraz integracji zespołu klasowego.
Nauczyciel dziękuje uczniom klasy 3c za inicjację działań innowacyjnych oraz pełne zaangażowanie w przeprowadzone zajęcia. Podziękowania kieruję także w stronę Rodziców, ponieważ wiele zadań wymagało Państwa wsparcia i hojności.