Innowacja pedagogiczna „Mali Eko-Odkrywcy” była realizowana od 7 kwietnia do 6 czerwca 2025 r. w klasie I b w ramach zajęć dydaktycznych i zajęć świetlicowych.

Zdjęcia z realizacji innowacji „Mali Eko-Odkrywcy”

Założenia i cele innowacji:
Celem programu było wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci oraz kształtowanie postaw proekologicznych. W ramach realizacji innowacji uczniowie:
- Mieli możliwość rozwijania aktywności fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i społecznej dzięki działaniom sprzyjającym odkrywaniu świata przyrody.
- Uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych wspierających ich wrażliwość na otaczający świat – zarówno w kontekście języka, ruchu, sztuki, jak i środowiska naturalnego.
- Uczyli się rozpoznawać wartość natury poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą i aktywności eksploracyjne, dostosowane do ich etapu rozwoju.
- Kształtowali umiejętność obserwowania zjawisk, prowadzenia prostych doświadczeń przyrodniczych i wyciągania wniosków na ich podstawie.
Przebieg i działania w ramach innowacji:
Uczniowie przez dwa miesiące uczestniczyli w różnorodnych „Eko-zadaniach”, które miały na celu przybliżenie im istoty ekologii w codziennym życiu. Uczniowie:
- Wspólnie stworzyli Kodeks Młodego Ekologa.
- Dyskutowali nad tym, co oznacza bycie „EKO” oraz poznawały cechy charakterystyczne dla różnych ekosystemów: łąki, rzeki, jeziora, lasu, morza czy pola.
- Odbyły terenowe wyprawy edukacyjne, podczas których obserwowali lokalną florę i faunę oraz uczyły się rozpoznawać gatunki chronione.
- Samodzielnie zakładali mini hodowle roślin, brały udział w zabawach terenowych.
- Doświadczali natury wszystkimi zmysłami – np. przez dotyk kory drzew.
- Brali udział w akcji sadzenia drzewa – co było dla nich wyjątkowym przeżyciem.
- Tworzyli dekoracje z materiałów recyklingowych i uczestniczyły w sprzątaniu terenu wokół szkoły.
- Spotkali się z pielęgniarką szkolną, dzięki czemu dowiedziały się, jak ważne jest zdrowe odżywianie i spożywanie warzyw i owoców.
- Samodzielnie przygotowali owocowe szaszłyki, ucząc się zasad zdrowego żywienia.
- Recytowali wiersze ekologiczne i śpiewały piosenkę „Ekologia”.
- Stworzyli wiele plastycznych prac o tematyce ekologicznej, m.in. „Świat za sto lat”, „Eko-logo”, prace z materiałów z recyklingu, transparenty promujące postawy ekologiczne.
- Wymyślali hasła promujące postawy ekologiczne.
- Przemaszerowali w czasie przerwy z transparentami na terenie szkoły.
- Wzięli udział w zajęciach o ochronie lasów prowadzonych przez mamę jednego z uczniów – dzieci dowiedziały się m.in. o znaczeniu drzew dla zdrowia.
- Oglądali filmy edukacyjne, z których dowiedzieli się, jak reagować na zjawiska ekstremalne w przyrodzie (burze, powodzie, susze).
Zakładane efekty:
Po zakończeniu realizacji programu uczniowie:
- Rozumieją, dlaczego należy dbać o środowisko.
- Potrafią segregować odpady i znają konsekwencje nieprawidłowego postępowania.
- Ubierają się adekwatnie do warunków atmosferycznych i wiedzą, skąd czerpać informacje o pogodzie.
- Znają zagrożenia płynące ze środowiska i wiedzą, jak się zachować w sytuacjach takich jak burza czy powódź.
- Współpracują w grupie i aktywnie uczestniczą w realizacji wspólnych zadań.
Ewaluacja:
Innowacja była na bieżąco oceniana przez nauczycieli prowadzących poprzez:
- Obserwację aktywności uczniów i ich zaangażowania w zajęcia.
- Analizę poziomu wiedzy ekologicznej dzieci.
- Ocenę satysfakcji uczniów z udziału w działaniach.
Na zakończenie zorganizowano wystawę prac plastycznych i projektów powstałych podczas realizacji Innowacji ,,Mali Eko-Odkrywcy”.